Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: Бригадна форма організації навчально – виробничої діяльності учнів


 
МЕТОДИЧНА  РОЗРОБКА
УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ

Тема уроку:
         «Прозвонка та маркування електричних кіл»

Методична тема:
Бригадна форма організації
навчально – виробничої діяльності учнів

Розробив: майстер виробничого навчання
Томусяк   В.В.

План проведення уроку виробничого навчання
Тема програми: Електромонтажні роботи.

Тема уроку: Прозвонка та маркування електричних кіл.

Навчальна мета: навчити учнів правильним прийомам перевірки правильності  виконаного  монтажу,  маркування електричних кіл, сформувати практичні навички.

Розвиваюча мета:  розвивати  професійні навики учнів під час виконання робіт по маркуванню електричних кіл у складі бригади.

Виховна мета: виховувати в учнів творчу ініціативу, наполегливість, якість виконання робіт.
Час проведення : 6 годин.

 Матеріально – технічне забезпечення:
Проектор комп’ютерний, мікротелефоні трубки, лампи контрольні сигнальні, контрольний кабель, зразок джгута з тимчасовими бірками, зразок промаркованого джгута, плоскогубці, бокорізи, ножі монтерські, трубки полівінілхлоридні, бірки з паперу з нанесеним на принтері маркуванням, клейка стрічка, ножиці, джерела живлення на напругу 4,5 -24В, схеми для виконання прозвонки, електромонтажні шафи - стенди.

Місце проведення уроку: електромонтажна майстерня
Структура уроку
І) Організаційна частина уроку – 5 хв.
 1. Перевірка наявності учнів;
2. Зовнішній вигляд учнів;
3.Наявність спецодягу, інструменту, зошитів для конспектування, ручок, лінійок, олівців;
4.Призначити чергового.
 ІІ) Вступний інструктаж – 40 хв.
1. Повідомити тему програми, тему та мету уроку.
 2. Шляхом фронтального опитування перевірити теоретичні знання учнів по попереднім  темам:
2.1 Що таке вторинна комутація?
2.2 Які кола відносяться до кіл вторинної комутації?
2.3 Що включають у себе кола вторинної комутації?
2.4 Яка різниця між колами первинної та вторинної комутації?
2.5 Назвіть вимоги ПУЕ до монтажу кіл вторинної комутації?
2.6 Назвіть основні характеристики контрольних кабелів?
2.7 Які способи прокладання проводів та кабелів вторинних кіл в РУ, на панелях щитів, пультів  і  т. інше Ви знаєте?
2.8  Безпека праці при виконанні електромонтажних робіт?

3.  Пояснення нового матеріалу.
 Як ви уже знаєте на електростанціях та підстанціях встановлена велика кількість вторинних апаратів,  приладів  і пристосувань, прокладено велику кількість проводів, контрольних кабелів. Вторинні кола однієї тільки лінії 6 -10 кВ з дистанційним керуванням високовольтним вимикачем має 200 – 300 контактних з’єднань і більше 1500 -2000 м проводів та жил контрольних кабелів.  Для лінії 110 -220 кВ кількість контактних з’єднань сягає 500 і більше, а загальна протяжність проводів та жил контрольних кабелів складає 4000 – 5000м. На електростанціях та підстанціях загальна кількість контактних з’єднань у вторинних колах складає сотні тисяч, а загальна протяжність проводів і жил контрольних кабелів  - кілька сотень кілометрів. Кількість вторинних апаратів, які там встановлені сягає десятки тисяч.
Проводи, кабелі прокладені потоками, в трубах, кабельних каналах, їх кінці в основному віддалені один від одного на значні відстані.    Одною із трудомістких операцій в загальному комплексі комутаційних робіт в колах вторинної комутації є знаходження початків та кінців жил контрольних кабелів, проводів, які не мають заводського маркування, не відрізняються кольором. Ця проблема вирішується шляхом ″прозвонки″. Термін прозвонка об’єднує способи відшукування серед великої кількості проводів, прокладених потоком, одного з них по доступним кінцям, як правило віддаленим один від одного на значну відстань і не приєднаних до яких – небудь інших кіл. Походження терміну прозвонка пов’язано з тим, що на перших порах в якості сигналу  про знаходження кола застосовували різноманітні електричні дзвінки, зумери і т. інше.
Принципом прозвонки являється створення кола, яке складається із провідника, жили кабелю, яких ми відшукуємо, джерела струму та приладу(індикатора), який сигналізує про замикання кола. Прозвонка дає можливість перевірити також правильність приєднання кіл при монтажі або відшукати немарковані кола апаратів, машин що мають велику кількість кіл.
Методом прозвонки перевіряється також цілісність жил (кіл) і відсутність їх замикань між собою або на землю. Ці перевірки обов’язково виконуються перед прозвонкою, щоб не виникло помилок при маркуванні. Основною задачею прозвонки є визначення  тих кінців, які виходять із загального потоку проводів, і належать одній і тій же справній жилі. Прозвонку виконують різними способами, які можна об’єднати  в дві групи.
В першу групу входять такі способи прозвонки, при яких жили в ході прозвонки нічим спеціально не відрізняються одна від однієї і маркування на ті чи інші жили наноситься в довільній формі (рис.1).
Інша група способів прозвонки основана на попередньому шифруванні жил, які мають певне маркування на одному із кінців потоку (рис.2). шифрування жил здійснюється по будь - якому признаку, що відрізняє одну жилу від іншої :
-                     по різним опорам жил (при штучному підключенні до жил резисторів з різними значеннями опору),
-                     по електричним потенціалам жил, які відрізняються (потенціал подається від додаткового пристрою),
-                      по різним напрямкам струму в жилах.
На іншому кінці потоку здійснюється дешифрування жил шляхом відшукування їх з допомогою того чи іншого приладу. На жили наноситься маркування, яке відповідає маркуванню на першому кінці потоку.
Способи прозвонки першою групою виконуються, як правило, двома працівниками. Ці способи не потребують складного обладнання, а тому на практиці найбільш широко застосовуються.
Способи прозвонки другою групою виконуються одним електромонтажником, але для його проведення необхідно мати більш складне та дороге обладнання.
Всі способи прозвонки основані на тому, що в потоці є по крайній мірі одна справна жила, яка легко відшукується з обох кінців потоку. В основному таким колом слугує коло заземлення, екран  або металева оболонка  кабелю. При відсутності заземлення і інших явних ознак за умови невеликих відстаней між кінцями потоку прокладають додатковий провід. Інколи в таких випадках в потоці передбачають коло, яке легко відрізняється по зовнішньому вигляду (по кольору, типу проводу і таке інше). З використанням  методів прозвонки другою групою розроблені та випускаються промисловістю спеціальні прилади – жило шукачі.
При виконанні прозвонки на кожну жилу з обох кінців потоку вішають тимчасові бірки (здійснюють тимчасове маркування проводів та жил контрольних кабелів).
Маркування проводів і збірок клем виконується відповідно до проекту; воно має бути чітким, таким що не змивається. Для маркування використовують один із наступних способів:
-         різний колір ізоляції проводів;
-                    фарбування або нумерація полівінілхлорид них трубок, які застосовуються для закріплення кінців ізоляції проводів  та жил кабелів. Трубки нумерують на автоматах, в спеціальних штампах або надписують від руки;
-                    наклеювання на кінці проводів та жил кабелів по їх периметру в 1,5 –  2 оберти клейової кольорової або нумерованої полівінілхлоридної стрічки:
-                     нанесення міток різнокольоровими  нітроемалями, білилами;
-                     випалювання електроолівцем або електропером;
-                     наклеювання на кінці ізоляції пронумерованих бірок із тонкого паперу, віддрукованих типографським або іншим ( з використанням принтерів, друкарських машинок  і т. інш.) способом. Бірки приклеюють клеєм БФ-6 і покривають прозорим лаком.
Для окінцювання ізоляції жил проводів та контрольних кабелів та нанесення маркувальних позначень, застосовуються маркувальні муфти, відрізки полівінілхлоридних трубок, ізоляційну маркувальні окінцювачі  з клейкої маркувальної стрічки. Маркуються також і кабелі залежно від їх призначення  з використанням пластмасових або алюмінієвих бірок. На маркувальні муфти, окінцювачі і манжети, на полівінілхлоридні пластикати, а також на оболонки кабелів маркування, як правило, наносять спеціальними чорнилами, які не змиваються. Чорнила токсичні, після їх виготовлення мають як мінімум одну добу відстоятись.
Склад чорнил: діхлоретан  - 2 кг, нігрозин – 50г, анілін – 10г, кислота оцтова – 20 крапель.
Для нанесення маркування застосовують скляні креслярські трубочки.
При маркуванні слід пам’ятати, що для маркування кабелів застосовуються бірки  у формі:
-                     круга - для силових кабелів напругою зверх 1000 В,
-                     прямокутника -  для силових кабелів напругою до 1000 В ,
-                     еліпса   для контрольних кабелів,
-                     шестигранника -  для кабелів КІП та автоматики, 
-                     квадрата  - для кабелів зв’язку.

4. Продемонструвати порядок виконання прозвонки з використанням контрольних сигнальних ламп, з використанням мікротелефонних трубок.
 5. Повідомити учням критерії оцінювання (дотримання вимог охорони праці, якість виконання робіт, самостійність, дотримання норм часу).
 6. Звернути увагу учнів на економне використання проводів, матеріалів, акуратність виконання окінцювання проводів та жил контрольних кабелів, акуратність роботи в цілому.
  7. Розбити учнів на бригади.
 8. Провести інструктаж з охорони праці:
-                     перед складанням схеми блока живлення переконатись, що у шафі відсутня напруга;
-                     перевірити цілісність напівпровідникових діодів;
-                     переконатись у справності ізоляції з’єднувальних проводів;
-                     всі роботи по монтажу виконувати при вимкнутій напрузі живлення;
-                     для блока живлення використовувати напругу 24 В;
-                     в якості щупів використовувати з’єднувальні проводи від вимірювальних приладів;
-                     після складання схеми перевірити надійність її електричних з’єднань.
Забороняється:
-                     перевіряти пальцями наявність напруги на струмопровідних частинах (напругу на затискачах перевіряти тільки вимірювальними приладами, індикатором);
-                     складати електричні схеми під напругою;
-                     вмикати прилади без дозволу майстра;
-                     залишати під напругою складену електричну схему;
-                     доторкатись руками, олівцем, іншими предметами відкритих струмопровідних частин приладів та апаратів, які перебувають під напругою.
9. Закріпити новий матеріал:
1.                З якою метою необхідно здійснювати маркування проводів, кабелів, жил кабелів ?
2.                Що таке прозвонка, на якому принципі вона основана?
3.                Які способи прозвонки ви знаєте?
4.                Назвіть переваги та недоліки першої та другої груп способів прозвонки?
5.                Назвіть основні способи маркування?
6.                Назвіть склад спеціальних маркувальних чорнил?
7.                Якої форми має бути бірка при маркуванні різного типу кабелів?
8.                Вимоги охорони праці?

10. Видати завдання на урок.
На уроці роботу виконуємо в два етапи:
10.1.    На першому етапі працюємо самостійно в шафах і виконуємо прозвонку, з використанням контрольних сигнальних ламп, джгутів в електромонтажних шафах з маркуванням електричних кіл та навішуванням тимчасових бірок на проводи джгутів.
10.2.    На другому етапі працюємо у складах бригад і виконуємо прозвонку контрольних кабелів з використанням контрольних сигнальних ламп та мікротелефонів, маркуєм жили контрольного кабелю використовуючи тимчасові бірки.

ІІІ) Поточний інструктаж – 200 хв.
1.Слідкувати за організацією робочих місць та початком виконання робіт.
2.Проводити цільові обходи робочих місць:
- звертати увагу на дотримання учнями правил безпеки праці, електробезпеки,
- перевіряти послідовність та правильність виконання завдання, застосування    необхідних трудових прийомів,
-  вказувати на допущені помилки та методи їх усунення,
-  проводити коротке опитування по роботі, яка виконується та правилам безпеки праці, електробезпеки,
-  надавати допомогу учням у виконанні завдань,
- привчати учнів до переборювання труднощів, самостійності у вирішенні проблем,
- якщо  в ході виконання завдання допущені типові помилки, порушуються вимоги безпечного виконання робіт, провести повторне інструктування,
-  оцінювання роботи учнів.

 ІV) Заключний інструктаж -15хв.
1.                Підвести підсумки уроку.
2.                Провести коротке опитування та відзначити кращі роботи учнів.
3.                Вказати на допущені при виконанні роботи помилки, недоліки, шляхи їх усунення та попередження.
4.                Повідомити та обговорити оцінки.
5.                Видати домашнє завдання.

 V) Прибирання приміщень – 10 хв.
 1. Проконтролювати якість прибирання майстерні.
 2. Прийняти у учнів робочі місця.

 Майстер виробничого навчання                                 В. В.  Томусяк







Рис. 1. Схеми прозвонки жил способом першої групи: а- з допомогою світлозвукового сигнального пристрою, б - з допомогою телефонних трубок; Щ 1, Щ 2 - щупи, Зв - звінок. ЛС - сигнальна лампа, Б - сухий елемент, 3 - заземлення, МО - металева оболонка, КЗ - кінцеве зароблення, МТ - телефонна трубка.


Рис. 2. Схеми прозвонки жил способом другої групи: а - з кодуванням опорів, б - з кодуванням потенціалу;
Ш - шифратор, R 1 - R 19 - потенціометри, R0 - установчий резистор, Rд - додатковий резистор, О - неметалева оболонка.















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: Самостійна форма організації навчально – виробничої діяльності учнів

Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: Самостійна форма організації навчально – виробничої діяльності учнів

Методичнна розробка уроку виробничого навчання за темою Самостійна форма організації навчально–виробничої діяльності учнів

Сторінки