Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: Самостійна форма організації навчально – виробничої діяльності учнів


МЕТОДИЧНА  РОЗРОБКА
УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ

Тема уроку:
″Зєднання та відгалуження жил проводів та кабелів″

Методична тема:
Самостійна форма організації
навчально – виробничої діяльності учнів.

Розробив: майстер виробничого навчання
Томусяк   В.В.


План проведення уроку виробничого навчання

Тема програми: Електромонтажні роботи.


Тема уроку: З′єднання та відгалуження жил проводів та кабелів.


Навчальна мета: навчити учнів правильно  виконувати з′єднання та відгалуження жил проводів та кабелів, сформувати практичні навички.


Розвиваюча мета:  розвивати  професійні навики учнів під час виконання робіт по з′єднанню та відгалуженню жил проводів та кабелів.


Виховна мета: виховувати в учнів творчу ініціативу, наполегливість, якість виконання робіт.

Час проведення : 6 годин на виконання певного виду з′єднання  або відгалуження.


 Матеріально – технічне забезпечення:
Провід алюмінієвий, провід мідний, кліщі КСІ- 2М(іншого типу) для зняття ізоляції, плоскогубці, бокорізи, ножі монтерські, паяльники, припій, флюс, захисні окуляри, наждачний папір або скляна шкірка, кордострічка, ізоляційна стрічка, електромонтажні шафи - стенди.


Місце проведення уроку: електромонтажна майстерня

   
Структура уроку

І) Організаційна частина уроку – 5 хв.
 1. Перевірка наявності учнів;
2. Зовнішній вигляд учнів;
3. Наявність спецодягу, інструменту, зошитів для конспектування, ручок, лінійок, олівців;
4. Призначити чергового.
 ІІ) Вступний інструктаж – 40 хв.
1. Повідомити тему програми, тему та мету уроку.
 2. Шляхом фронтального опитування перевірити теоретичні знання учнів по попереднім  темам:
2.1  Дайте визначення проводу ?
2.2  Які проводи Ви знаєте?
2.3  Дайте визначення кабелю?
2.4  Які кабелі Ви знаєте?
2.5  Дайте визначення шнура?
2.6  Назвіть які роботи відносяться до електромонтажних?
2.7  Які електромонтажні інструменти  Ви знаєте?
2.8  Що таке лудіння?
2.9  Дайте визначення паяння?
2.11Для чого потрібен флюс?
    2.12 Безпека праці при виконанні електромонтажних робіт?

3.  Пояснення нового матеріалу.

Надійна робота електроустановок значною мірою залежить від якості виконання з’єднань, відгалужень, окінцювання та приєднання проводів.   З’єднання, відгалуження, окінцювання та приєднання повинні бути механічно міцними, мати малий електричний опір і залишатися справними за умов нагрівань і охолоджень, що часто виникають внаслідок різких змін струмових навантажень у мережі. Ці вимоги забезпечуються чітким дотриманням технології монтажу, а також правильним вибором застосовуваних з’єднувальних деталей та робочого інструменту.
Основними способами з’єднування  алюмінієвих та мідних струмопровідних жил проводів і кабелів є скручування з подальшим паянням або зварюванням (зварювання – електричне, газове або термітне), опресування, механічне з використанням болтових(гвинтових) затискачів.  . Вибір способу окінцювання, з’єднання і відгалуження залежить в основному від матеріалу проводів ( алюміній або мідь), оскільки фізичні властивості алюмінію суттєво відрізняються від фізичних властивостей міді.
Останнім часом більшість електропроводок виконують проводами з алюмінієвими жилами. Це пояснюється тим, що алюміній менш дефіцитний, провода і кабелі з алюмінієвими жилами дешевші від мідних і мають меншу масу. Разом з тим алюміній має деякі фізико-механічних властивості, які потребують дотримання особливих умов під час з’єднування алюмінієвих проводів між собою, з мідними проводами і контактами.
Однією з негативних властивостей алюмінію є швидке окислення при сполученні з повітрям і утворення на його поверхні тугоплавкої (з температурою плавлення близько 2000º С ) плівки оксиду, який погано проводить електричний струм і тому перешкоджає створенню щільного контакту. Крім того, під час контакту алюміній – мідь утворюється «гальванічна пара», внаслідок чого алюміній, зазнаючи електрокорозії, руйнується, що призводить до поступового погіршення з’єднання. Для запобігання погіршенню і руйнуванню контактних з’єднань алюміній захищають від окислення, змащуючи з’єднання в процесі монтажу кварцовазеліновою або  цинковазеліновою пастою, а також вкриваючи  готові з’єднання лаками (асфальтовим, гліфталевим, полівінілхлоридним) .
Наявні в пасті тверді часточки руйнують плівки оксидів, що утворюються на контактних поверхнях і таким чином запобігає їх окисненню та утворенню на них плівок.
        З’єднання і відгалуження однодротових алюмінієвих проводів і кабелів перерізом 2,5-10 мм² паянням і зварюванням.
        Паяння є одним з найнадійніших, але трудомістких способів з’єднування. Для паяння алюмінієвих проводів застосовують припій марки А.
       З кінця кожного із з’єднуваних проводів, які підлягають паянню, видаляють ізоляцію, ретельно зачищають їх сталевою щіткою або ножем і з’єднують внапуск подвійним скручуванням так, щоб утворився жолоб. Потім нагрівають проводи паяльною лампою або гасовим паяльником до температури,  близької до температури плавлення алюмінію (860º С), і з натиском натирають паличкою припою ділянку з’єднання,  щоб зняти тугоплавку плівку оксиду, яка утворилася на поверхні проводу. Припій, що плавиться при цьому, повинен заповнити жолобок між двома проводами. Пропаявши провід з одного боку жолобка,  операцію паяння повторюють на його другому боці. Ділянку з’єднання протирають чистою ганчіркою, змоченою в бензині, а потім вкривають шаром гліфталевого або полівінілхлоридного лаку і ізолюють липкою стрічкою. Ізольовану ділянку з’єднання вкривають шаром лаку.
              За Будівельними нормами і правилами (БНіП, розд. VІ- «Електротехнічні пристрої»)   з’єднування і відгалуження алюмінієвих жил перерізом від 2, 5 до 10 мм²  рекомендується здійснювати переважно зварюванням.
           Електрозварювання проводів здійснюють в обоймі за допомогою кліщів та вугільних електродів із застосуванням флюсу або без нього.
          У разі зварювання без застосування флюсу звільнені від ізоляції і зачищені кінці проводів обтискують за допомогою плоскогубців обоймою із куска штабової сталі розміром 20 на 160 і завтовшки 0,8-1 мм так, щоб кінці зварювальних проводів виступали з обойми на 3-4 мм, а потім зварюють у полум’ї і дуги, утвореної між вугільними електродами кліщів, приєднаних до зварювального трансформатора. Після остигання металу знімають обойму, зачищають сталевою дротяною щіткою з’єднані кінці і вкривають їх гліфталевим або асфальтовим лаком, розгинають жили (якщо електропроводка відкрита), а потім ізолюють з’єднання ізоляційною стрічкою або вініпластовим ковпачком і вдруге вкривають лаком.
      Зварювання із застосуванням флюсу відрізняється від способу електрозварювання без застосування флюсу лише тим, що зварювані кінці проводів скручують разом, вкривають флюсом і, не розміщуючи їх в обоймі, сплавлюють у полум’ї дуги між вугільними електродами кліщів.

  З’єднання і відгалуження однодротових алюмінієвих проводів і кабелів перерізом до 10 мм² опресуванням.
        З’єднання і відгалуження одно дротяних алюмінієвих проводів і кабелів перерізом до 10 мм² виконують опресовуванням в алюмінієвих гільзах місцевим вдавлюванням гільзи в одному або двох місцях за допомогою кліщів ПК-2 або гідравлічних кліщів ГКМ. Після опресування з’єднання вкривають шаром асфальтового або гліфталевого лаку, а потім ізолюють липкою стрічкою впівнапуску і вдруге вкривають лаком для запобігання доступу повітря й вологи. Під час опресовування алюмінієвих жил проводів і кабелів обов’язково застосовують кварцовазелінову або цинковазелінову пасту. Цинковазелінова паста токсична, тому слід запобігати потраплянню її в їжу, на пошкоджені ділянки шкіри обличчя й рук та в очі.
              З’єднання і відгалуження багатодротових алюмінієвих проводів і кабелів перерізом понад 16 мм² зварюванням.
Алюмінієві багато дротяні проводи великих перерізів (16-240 мм²) з’єднують встик електрозварюванням за методом контактного розігрівання або термітними зварюванням.
               З’єднання, відгалуження та окінцювання мідних проводів
перерізом 1-10 мм ²
 Для приєднання мідних однодротяних проводів перерізом від 1 до 2,5 мм² до затискачів приладів і апаратів обмежуються тим, що кінець проводу згинають у кільце з внутрішнім діаметром, який дещо перевищує діаметр затискного гвинта, або оголений кінець проводу вводять у контактний пристрій виробу чи апарата і закріплюють у ньому притискним гвинтом.
          Місця розгалужень, з’єднань і окінцювань одно-і багатожильних проводів і кабелів ізолюють прогумованою або полівінілхлоридною стрічкою, а також поліетиленовими ковпачками. У вологих і сирих приміщеннях жили попередньо покривають лаком або технічним вазеліном. Місце вводу жили у наконечник ущільнюють липкою полівінілхлоридною або іншою ізоляційною стрічкою.
        Безпосередньо приєднати алюмінієві жили проводів і кабелів до апаратів, приладів або електротехнічних виробів допускається тільки за наявності у них спеціальних затискачів. Для приєднання до затискачів приладів і апаратів мідних жил проводів перерізом до 2,5 мм² опресовують наконечники і облужують кільце. При перерізі жил від 4 до 10 мм² їх опресовують трубчастими наконечниками або облужують кільце.
       Наконечники і гільзи підбирають відповідно до перерізу та діаметра жил, а пуансони і матриці для інструментів, за допомогою яких виконують опресовку,- відповідно до діаметра гільз і трубчастої частини наконечника.
          Провідники для контактного з’єднання і способи очищення їх поверхонь обирають залежно від способу виконання з’єднань.  Наприклад, при окінцювання чи з’єднанні секторних або сегментних жил їх заокруглюють спеціальним інструментом для того, щоб жила легко та щільно входила в трубчасту частину наконечника чи гільзи. При підготовці контактних кінців плоских проводів для зварювання проводять рихтування й обробку їх кромок.
          Підготовка плоских проводів для болтового з’єднання може включати їх рихтування, фрезерування (за наявності раковини, вм’ятин поверхні), а також свердління отворів під болти.
           Для забезпечення металевого контакту між провідниками їх контактні поверхні попередньо прочищають змиванням, хімічним розчиненням, механічним очищенням стальними щітками або щітками з кардострічки.
         Під час зварювання або паяння контактні поверхні від окислення захищають флюсами, а при з’єднанні опресуванням, скручуванням болтами – контактними мастилами(пастами). Останнім часом як захисні контактні мастила використовують технічний вазелін, кварцо-вазелінову пасту,  мастило ЦИАТИМ-221 та інші.
         Спосіб з’єднання жил опресуванням найбільш поширений і найменш  трудомісткий. Його використовують для з’єднання проводів і кабелів з мідними й алюмінієвими жилами всіх перерізів, а також окінцювання проводів і кабелів.
              Опресування – це з’єднання  провідної жили з наконечником або гільзою внаслідок спільної деформації, яка створюється за допомогою формоутворюючого інструменту.
      Опресування алюмінієвих і мідних жил виконують способами місцевого втискання, об’ємного втискання та комбінованим, тобто обома попередніми способами разом.
         Електрозварювання змінним струмом методом контактного розігрівання
(бездугове зварювання) використовують для з’єднання та розгалуження алюмінієвих одножильних проводів перерізом 2,5-10 мм². Газове зварювання використовують для з’єднання і розгалуження одно- і багатожильних проводів і кабелів перерізом 16-120 мм².
         Зварювання алюмінієвих жил з мідними перерізом 2,5-4 мм² виконують так само як і зварювання алюмінієвих жил.
    Болтові (гвинтові) затискачі.  
   З’єднання , розгалуження і приєднання алюмінієвих жил проводів і кабелів виконують також механічним способом за допомогою затискачів.
        Таке з’єднання використовують для приєднання алюмінієвих і мідних жил до виводів електроустаткування, а також окінцювання цих жил перерізом 20-120 мм² способом закручування в кільце для приєднання до гвинтових затискачів.
        З’єднання мідних проводів світильників з алюмінієвими проводами мережі виконують з допомогою люстрових затискачів. У затискачах з рознімним пластмасовим корпусом виконують розгалуження від магістральної мережі без її розрізання.
     Під час приєднання одножильних проводів до гвинтових затискачів слід дотримуватися таких правил :
1. Гвинтові затискачі повинні мати антикорозійне покриття і обмежувальну шайбу-зірочку, яка б запобігала витисканню жили ;
2. Для зачищення жил користується кварцо-вазеліновою пастою, технічним нейтральним вазеліном або скляною шкіркою чи наждачним папером.
             Всі з’єднання і окінцювання проводів і кабелів необхідно виконувати згідно з відповідністю з діючими інструкціями з обов’язковим дотриманням технології. Це особливо важливо при роботі з алюмінієм, який швидко окисляється на повітрі,  створючи оксидну плівку, яка не проводить струм і  має велику твердість. Плівка окису алюмінію тугоплавка, її температура плавлення - біля  2000 º С. Алюміній має низьку границю текучості. Як наслідок при надмірному тиску в контактному з’єднані, який створюється при допомозі болта або шляхом опресування, він через деякий час видавиться з під контакту. При з’єднані міді і алюмінію створюється гальванічна пара, що може призвести до пошкодження з’єднання (електрична корозія). Все це збільшує перехідний опір контакту.
         Мідь окисляється повільно, і плівку окису на ній легко видалити. Перехідний опір при мідних з’єднаннях змінюється в не великих межах.
Вимоги до контактних з’єднань проводів і кабелів.
З’єднання, відгалуження і окінцювання мідних жил проводів і кабелів потрібно виконувати при допомозі опресування, пайки і спеціальних затискачів – гвинтових, болтових, клинових і т.п.
Алюмінієві жили з’єднують в відповідності з діючими інструкціями.
В місцях з´єднаня і відгалуження жили проводів і кабелів повині мати ізоляцію, рівноцінну ізоляції жил цілих місць цих проводів і кабелів; це досягається  шляхом одягання на місця скруток і гільз з одностороннім заповненням проводами ізоляційних поліетиленових ковпачків або обмоткою прорезиненою або поліхлорвініловою стрічкою в два шара з
50 % перекриттям. В залежності від перерізу проводів ковпачки вибираються різних розмірів за каталогами електромонтажних заводів.
2. Приєднання проводів і кабелів до апаратури, приладів  необхідно виконувати з допомогою наконечників або спеціальних затискачів.
На уроках виробничого навчання ми будемо відпрацьовувати з′єднання, відгалуження, окінцювння та приєднання проводів та жил кабелів шляхом їх скручування з подальшим пропаюванням та ізолюванням.

4. Продемонструвати порядок виконання скруток, лудіння проводів, скруток,  паяння скруток, їх ізолювання.
 5. Повідомити учням критерії оцінювання (дотримання вимог охорони праці, якість виконання робіт, самостійність, дотримання норм часу).
 6. Звернути увагу учнів на економне використання проводів, матеріалів, акуратність виконання скруток проводів та жил кабелів, акуратність роботи в цілому.

 7. Провести інструктаж з охорони праці:
- електропаяльники необхідно ставити тільки на спеціальні підставки;
- для зняття залишків припою з стержня електропаяльника необхідно користуватися бавовняною тканиною або подушкою з азбесту. Струшувати паяльник категорично забороняється;
- зачистку стержня електропаяльника і заміну нагрівного елементу дозволяється проводити тільки після відключення паяльника від електромережі і в його холодному стані;
- при випаюванні і висмикуванні проводів із з′єднання електромонтажнику необхідно використовувати захисні окуляри щоб бризки розплавленного металу не попали в очі чи на лице;
- під час виконання паяльних робіт забороняється доторкатись руками до їжі і тютюнових виробів щоб запобігти отруєнню ядовитими речовинами;
- перед перервою чи по завершенні роботи слід відключити від електромережі електропаяльник, інші електричні прилади та інструменти, вимити руки милом, а рот прополоскати теплою водою.
Забороняється:
-                     перевіряти пальцями наявність напруги на струмопровідних частинах (напругу на затискачах перевіряти тільки вимірювальними приладами, індикатором);
-                     перевіряти пальцями температуру нагріву електропаяльника;
-                     вмикати прилади без дозволу майстра;
-                     залишати під напругою  електропаяльники на перерві та по завершенні роботи;
-                     доторкатись руками, іншими предметами відкритих струмопровідних частин приладів та апаратів, які перебувають під напругою.

9. Закріпити новий матеріал:
1.                Які вимоги до  з′єднань проводів та жил кабелів?
2.                Назвіть види з′єднань проводів та жил кабелів?
3.                Порядок виконання з′єднання скруткою?
4.                Як виконати лудіння скрутки?
5.                Як виконати паяння скрутки?
6.                Які флюси використовують при паянні з′єднань проводів та жил кабелів?
7.                Які припої використовують при паянні з′єднань проводів та жил кабелів?
8.                Вимоги охорони праці?

10. Видати завдання на урок.
Відпрацювання  основних видів з′єднагь та відгалужень будемо на протязі трьох  уроків виробничого навчання, згідно з  інструкційно-технологічними картами.
       На кожному уроці роботу виконуємо в три етапи:
  10.1  На першому етапі знімаємо ізоляцію з кінців алюмінієвих проводів, зачищаємо оголені кінці до металевого блиску.
      10.2.  На другому етапі виконуємо скрутку
      10.3. На третьому етапі здійснюємо лудіння,  паяння та ізолювання з′єднання(відгалуження).


ІІІ) Поточний інструктаж – 200 хв.
1.Слідкувати за організацією робочих місць та початком виконання робіт.
2.Проводити цільові обходи робочих місць:
- звертати увагу на дотримання учнями правил безпеки праці, електробезпеки,
- перевіряти послідовність та правильність виконання завдання, застосування    необхідних трудових прийомів,
-  вказувати на допущені помилки та методи їх усунення,
-  проводити коротке опитування по роботі, яка виконується та правилам безпеки праці, електробезпеки,
-  надавати допомогу учням у виконанні завдань,
- привчати учнів до переборювання труднощів, самостійності у вирішенні проблем,
- якщо  в ході виконання завдання допущені типові помилки, порушуються вимоги безпечного виконання робіт, провести повторне інструктування,
-  оцінювання роботи учнів.

 ІV) Заключний інструктаж -15хв.
1.                Підвести підсумки уроку.
2.                Провести коротке опитування та відзначити кращі роботи учнів.
3.                Вказати на допущені при виконанні роботи помилки, недоліки, шляхи їх усунення та попередження.
4.                Повідомити та обговорити оцінки.
5.                Видати домашнє завдання.

 V) Прибирання приміщень – 10 хв.
 1. Проконтролювати якість прибирання майстерні.
 2. Прийняти у учнів робочі місця.

 Майстер виробничого навчання                                 В. В.  Томусяк

















Інструкційно-технологічна карта №

На виконання завдання №___практичних занять з виробничого навчання.
Профіль: електромонтер
Назва завдання
Час виконання
Місце виконання
З′єднання проводів в розгалужувальних коробках
6 годин
Електромонтажна майстерня

Застосування: один із поширених методів з′єднання проводів в розгалужувальних коробках
Мета заняття: навчити учнів виконувати з′єднання проводів в розгалужувальних та з′єднувальних коробках скруткою з подальшим паянням або зварюванням.
Виховувати: любов до професії, потяг учнів до досконалого оволодіння професією, економного використання електроенергії, матеріалів, раціонального використання інструментів, устаткування та робочого часу.
Вимоги: з′єднання має бути з надійним контактом, невеликим за розміром, добре ізольованим.
       Матеріально – технічне забезпечення:
Провід алюмінієвий, провід мідний, кліщі КСІ- 2М(іншого типу) для зняття ізоляції, плоскогубці, бокорізи, ножі монтерські, паяльники, припій, флюс, захисні окуляри, наждачний папір або скляна шкірка, кордострічка, ізоляційна стрічка, електромонтажні шафи - стенди.
     Вимоги охорони праці:
- електропаяльники необхідно ставити тільки на спеціальні підставки;
- для зняття залишків припою з стержня електропаяльника  користуватися бавовняною тканиною;
-  обережно користуватись монтерським ножем;
- по завершені робіт помити руки милом, рот прополоскати водою.
Зміст завдання, послідовність виконання, ескіз
Вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю
1.Зняти ізоляцію із кінців провідників

Зняти ізоляцію монтерським ножем, плоскогубцями, спеціальними кліщами на відстані 25 - 30 мм, що дозволяє надійно скрутити оголені жили.
2.Зачистити оголені кінці жил

Зачистити оголені кінці жил до металевого блиску скляною шкіркою(іншим методом), щоб забезпечити зняття оксидної плівки зі всієї поверхні оголених кінців проводів, притримуючи провід, щоб уникнути пошкодження ізоляції в місці вводу в коробку або об її краї.
3.Скрутити жили



Скрутити підготовлені кінці  жил щільним обвиванням плоскогубцями, іншим доступним методом, із розрахунку 2-3 витка на кожні 10 мм довжини скрутки для забезпечення надійного контакту. При необхідності гострі торці кінців проводів відкусити кусачками
( плоскогубцями).
4.Залудити  та пропаяти скрутку

Залудити та пропаяти скрутку електропаяльником, або іншим способом.
В якості флюса використовувати каніфоль.
Паяння виконати припоєм ПОС-60.
5.Заізолювати скрутку
Заізолювати місце зєднання спеціальним діелектричним ковпачком, або  клейкою ізоляційною стрічкою в 2-3 шари з перекриттям в 0,5 ширини стрічки.
Зміст завдання, послідовність виконання, ескіз
Вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю
6.        Прибрати робоче місце
Електропаяльник виключити із мережі, прибрати робоче місце. Інструмент, матеріали, устаткування здати черговому.


     Контрольні питання:
1.     Які основні вимоги до з′єднань?
2.     Які способи з′єднань Ви знаєте?
3.     Якими припоями виконується паяння з′єднань?
4.     Який флюс необхідно застосовувати при паянні алюмінієвих проводів?
5.     Яким чином необхідно ізолювати місце з′єднання?



Інструкційно – технологічну карту склав                       В.В. Томусяк














Інструкційно-технологічна карта №

На виконання завдання №___практичних занять з виробничого навчання.
Профіль: електромонтер
Назва завдання
Час виконання
Місце виконання
Відгалужування жил проводів та кабелів з подальшим пропаюванням
6 годин
Електромонтажна майстерня

Застосування: один із поширених методів відгалужування проводів.
Мета заняття: навчити учнів виконувати відгалужування проводів скруткою з подальшим паянням або зварюванням.
Виховувати: любов до професії, потяг учнів до досконалого оволодіння професією, економного використання електроенергії, матеріалів, раціонального використання інструментів, устаткування та робочого часу.
Вимоги: з′єднання має бути з надійним контактом, невеликим за розміром, добре ізольованим.
        Матеріально – технічне забезпечення:
Провід алюмінієвий, провід мідний, кліщі КСІ- 2М(іншого типу) для зняття ізоляції, плоскогубці, бокорізи(кусачки), ножі монтерські, паяльники, припій, флюс, захисні окуляри, наждачний папір або скляна шкірка, кордострічка, ізоляційна стрічка, електромонтажні шафи - стенди.
       Вимоги охорони праці:
- електропаяльники необхідно ставити тільки на спеціальні підставки;
- для зняття залишків припою з стержня електропаяльника  користуватися бавовняною тканиною;
-  обережно користуватись монтерським ножем;
- по завершені робіт помити руки милом, рот прополоскати водою.

Зміст завдання, послідовність виконання, ескіз
Вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю
1.Зняти ізоляцію із кінця провідника та місця відгалуження, зачистити оголені ділянки.


Зняти ізоляцію монтерським ножем, плоскогубцями, спеціальними кліщами з основної жили на відстані що дозволяє навити 10 -15 витків навколо жили відгалуження. Далі зняти ізоляцію з жили відгалуження на відстані, рівній 15 -20 діаметрів жили, що дозволяє надійно скрутити оголені жили. Зачистити оголені кінці жил до металевого блиску скляною шкіркою(іншим методом), щоб забезпечити зняття оксидної плівки зі всієї поверхні оголених кінців проводів,
2.Навити жилу відгалуження навколо основної та ущільнити з′єднання.



Навити 10 - 15 витків жили відгалуження навколо основної жили(І).
Ущільнити відгалуження за допомогою двох плоскогубців(пасатижів), затягуючи витки жили рухом пасатижів в протилежні сторони.
3. Залудити  та пропаяти скрутку



Залудити та пропаяти скрутку електропаяльником, або іншим способом.
В якості флюса використовувати каніфоль.
Паяння виконати припоєм ПОС-60.
4. Заізолювати з′єднання

Зміст завдання, послідовність виконання, ескіз

Заізолювати місце з′єднання  клейкою ізоляційною стрічкою в 2-3 шари з перекриттям в 0,5 ширини стрічки та захватом заводської ізоляції.




Вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю
5. Прибрати робоче місце
Електропаяльник виключити із мережі, прибрати робоче місце. Інструмент, матеріали,устаткування здати черговому.


     Контрольні питання:
1.     Які основні вимоги до з′єднань?
2.     Які способи з′єднань Ви знаєте?
3.     Якими припоями виконується паяння з′єднань?
4.     Який флюс необхідно застосовувати при паянні алюмінієвих проводів?
5.     Яким чином необхідно ізолювати місце з′єднання?



Інструкційно – технологічну карту склав                       В.В. Томусяк














Інструкційно-технологічна карта №

На виконання завдання №___практичних занять з виробничого навчання.
Профіль: електромонтер
Назва завдання
Час виконання
Місце виконання
З′єднання проводів скруткою з подальшим пропаюванням
6 годин
Електромонтажна майстерня

Застосування: один із поширених методів з′єднання проводів

Мета заняття: навчити учнів виконувати з′єднання проводів  скруткою з подальшим паянням або зварюванням.
Виховувати: любов до професії, потяг учнів до досконалого оволодіння професією, економного використання електроенергії, матеріалів, раціонального використання інструментів, устаткування та робочого часу.
Вимоги: з′єднання має бути з надійним контактом, добре ізольованим.
         Матеріально – технічне забезпечення:
Провід алюмінієвий, провід мідний, кліщі КСІ- 2М(іншого типу) для зняття ізоляції, плоскогубці, бокорізи, ножі монтерські, паяльники, припій, флюс, захисні окуляри, наждачний папір або скляна шкірка, кордострічка, ізоляційна стрічка, електромонтажні шафи - стенди.
        Вимоги охорони праці:
- електропаяльники необхідно ставити тільки на спеціальні підставки;
- для зняття залишків припою з стержня електропаяльника  користуватися бавовняною тканиною;
-  обережно користуватись монтерським ножем;
- по завершені робіт помити руки милом, рот прополоскати водою.


Зміст завдання, послідовність виконання, ескіз
Вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю
1.Зняти ізоляцію із кінців провідників


Зняти ізоляцію монтерським ножем, плоскогубцями, спеціальними кліщами на відстані, що дає можливість навити 5- 7 витків, плюс 8 -10 діаметрів жили.
2.Зачистити оголені кінці жил

Зачистити оголені кінці жил до металевого блиску скляною шкіркою(іншим методом), щоб забезпечити зняття оксидної плівки зі всієї поверхні оголених кінців проводів.
3.Скрутити жили



Зігнути кінці жил під кутом 90 град. на віддалі 7-10 діаметрів жили від зрізу ізоляції, завести їх один за другий (І).
Навити 5-7 витків однієї жили на іншу за допомогою двох пасатижів(ІІ).
Навити 5-7 витків другої жили на першу і ущільнити з′єднання за допомогою двох пасатижів – затягнути витки жил в протилежні сторони(ІІІ).
4.Залудити  та пропаяти скрутку

Залудити та пропаяти скрутку електропаяльником, або іншим способом.
В якості флюса використовувати каніфоль.
Паяння виконати припоєм ПОС-60.
Зміст завдання, послідовність виконання, ескіз
Вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю
5.Заізолювати з′єднання

Заізолювати місце з′єднання  клейкою ізоляційною стрічкою в 2-3 шари з перекриттям в 0,5 ширини стрічки та захватом заводської ізоляції жил.
6.Прибрати робоче місце
Електропаяльник виключити із мережі, прибрати робоче місце. Інструмент, матеріали,устаткування здати черговому.


     Контрольні питання:
1.     Які основні вимоги до з′єднань?
2.     Які способи з′єднань Ви знаєте?
3.     Якими припоями виконується паяння з′єднань?
4.     Який флюс необхідно застосовувати при паянні алюмінієвих проводів?
5.     Яким чином необхідно ізолювати місце з′єднання?



Інструкційно – технологічну карту склав                       В.В. Томусяк

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Методична розробка уроку виробничого навчання на тему: Самостійна форма організації навчально – виробничої діяльності учнів

Методичнна розробка уроку виробничого навчання за темою Самостійна форма організації навчально–виробничої діяльності учнів

Сторінки